MANASTIR MANASIJA
Manastir Manasija ili Resava kako je još poznat je zadužbina Despota Stefana Lazarevića, naslednika Lazara Hrebeljanovića,
koji je vladao Srbijom u periodu od 1389. do 1427 godine. Manastir se nalazi nedaleko
od Despotovca i u svom kompleksu ima fortifikaciju sa 11 kula. Vreme izgradnje se
može utvrditi po spisima Konstantina Filozofa koji napominje da je izgradnja počela
još 1406. godine ali i da je građena vrlo dugo, a završena i osvećena po nekim letopiscima
tek 1418. godine. Ktitor manastira je hteo da njegova zadužbina nadmaši sva dotadašnja
dela u Pomoravlju, pa je zato uložio trud da nađe "najveštije radnike i najiskusnije
živopisce" iz svih krajeva zemlje, a
za neke se išlo čak i na ostrva kako se saznaje iz spisa Konstantina Filozofa.
U stvari slikari su traženi među onim majstorima koji su se vaspitavali u
Solunu i na solunskim delima kakva su ona u Sv. apostolima i Sv. Dimitriju. Po ktitorskoj
želji pređašnja umetnička iskustva u Srbiji su morala biti poštovana pa su tako
slikari sabrali sva najlepša dela i stvorila crkvu koja će biti obeležje Srbije na Moravi.
Manastir je opasan zidom sa kulama i nalazi se na strateški značajnom mestu,
odmah iznad reke Resave, gde se utvrđenje moglo lakše braniti od eventualnih napada.
Utvrđenje ima 11 petospratnih kula od kojih su 8 pravougaone, 2 šestougaone i jedna
kvadratna. Izvan zidina je iskopan šanac širok 10 metara, a dubok 6 metara. Arhitektura
Manasije je znatno drugačija od ostalih manastira Moravske Srbije jer je građena
od naizmeničnih kamenih tesanika vezanih debelim spojnicama maltera. Pripada grupi
građevina razvijenog tipa tzv. moravske škole. Petokupolna crkva najviše podseća
na svoj uzor Ravanicu. Priprata je kasnije dozidana što se može videti na ktitorskoj
kompoziciji gde Despot Stefan Lazarević drži model crkve bez priprate.
Skulptura Manasije sadrži prevashodno primorske elemente koji su bili ugrađeni.
Posle mnogo razaranja i restauracija koje je Manasija doživela, prvobitni izgled
fasada i prozora je izmenjen. Sigurno je kamena oplata fasada kao na romanskim građevinama
primorja i u raškoj školi bila od početka na Manasiji za razliku od šarenih fasada
prethodnih spomenika Moravske Srbije koje su zidane redovima kamena i opeka. Fasade
Manasije nisu imale tako ni nizove velikih arkada, ni rozete, na kojima su se uvek
nalazile glavne skulpturalne dekoracije. Ono malo fragmenata moravskih prepleta
što je nađeno pokazuju da kamena dekoracija nije nije ni bila zamišljena niti izvedena
u tradicijama moravske Srbije. Većina nađenih kamenih kapitela koje su nekada stajale
na biforama Manasije, vrlo je bliska serijama kapitela rađenim u primorskih radionicama
Kotora i Bara, koji su postali karakteristični za skulpturu i primorja i svih oblasti
u kojima je negovan stil blizak romanskim i romano-gotičkim koncepcijama. U vreme
zidanja Manasije kompozicija i obrada njenih kapitela bile su još u širokim okvirima
romanskog stila, dok je na primorju preovladala gotika. Elementi primorske skulpture
prisutni su na svim spomenicima moravskog perioda, ali utkani u novu skulptorsku
stilsku sintezu. Pretpostavlja se da su ti isti ili njima bliski majstori radili
na Sisojevcu ranije, a zatim i u crkvi Blagoveštenja u Smederevu čiji su fragmenti
nađeni u ruševinama grada ili uzidani u zidove i kule.
Manasija je nasledila opšti izgled celokupne slikarske
dekoracije Ravanice, jer je Manasija u stvari razrasla i uvećana zadužbina Kneza
Lazara Hrebeljanovića. Dekorativni medaljoni su na istim mestima kao u Ravanici,
najlepši splet raskošnih ornamenata postavljen je na prislonjene kolonete uz četiri
velika stupca što drže kupolu. Opšta harmonija boja na feskama koje su obojene zlatom
u listićima na oreolima i odećama svetaca i azurno plava boja, koja je isto toliko
skupocena kao i zlatna, potekla je sa ravaničkih živopisa. U Ravanici je i potekao
onaj čin raskošnog ornamentisanja svakog mesta bez figure. Nešto ranije sagrađen manastir Sisojevac dao je
slikarima Manasije ideju da u oltarski prostor smeste dve starozavetne kompozicije
- Žrtvu Avramovu i Tri Jevreja u ognjenoj peći, kao što je i pružio sve predloške
za slikanje ratnika u donjem pojasu pevnica i bio podsetnik za njihov isti raspored.
Nije nemoguće da je neki slikar iz Sisojevca učestvovao u oslikavanju Manasije
jer se upravo tamo dalje razvijaju neke stilske osobenosti i otmenosti Sisojevca.
Prilikom slikanja nekih proroka u glavnom kubetu, slikarima su poslužili kao uzor
proroci iz nešto ranije sagrađenog manastira Kalenić. Izmenivši njihova imena i
obradu, slikari su zadržali samo crteže figura. Zbog veličine crkve Manasija ima tematski najbogatije
slikarstvo u moravskoj Srbiji. U njoj su nekada bile velika kompozicije Praznika,
koje su uglavnom sada uništene. Znatno manje po dimenzijama, slike iz ciklusa Zemaljskog
života Hrista i ciklus njegovog stradanja, su delimičino očuvane. Predstave iz ciklusa
posvećenog Bogorodici su delimično očuvane. Dobrim delom su na na zidovima oltara
i pevnica ostale ilustracije Čuda i parabola Hristovih. Uz evharističke predstave
u glavnoj apsidi, pojedinačno naslikane figure u donjoj zoni, 24 proroka u kubetu,
serafime i heruvime u malim kupolama, monumentalne jevanđeliste na pandantifima
i Nedremano oko iznad ulaska u naos, u Manasiji je napravljen velelepni portret
Despota Stefana Lazarevića. Predstavljen u svečanoj crkvenoj zlatotkanoj odeći,
on stoji na izvezenomi u zlatom ukrašenom jastuku i prinosi vrlo realistički naslikan
model hrama sv. Tojici, predstavljenoj u vidu tri anđela. Na portretu je u stavri
naslikan čin božanske investiture Despota Stefana gde mu Hristos stavlja zlatnu
krunu na glavu, a anđeli mu daju u ruke mač i koplje.
Sveti ratnici u pevnicama ne predstavljaju više onaj strogi stroj mrkih vojnika
spremih za bitku, već red za smotru odevenih vitezova koji rukuju svojim oružjem.
U nekoliko scena Manasije kao što su Priča u carskoj svadbi, Priča o bogatašu i
siromašnom Lazaru, Svadba u Kani Galilejskoj i nekim ilustracijama iz zemaljskog
života Hrista, umetnici oblače učesnike u nošnje savremenog društva, a na glave
im stavljaju visoko izatkane kalpake velmoža i prinčeva svog doba. Realna slika
onog vremena označena je i prenošenjem izgleda nameštaja otmenih kuća i jelima iznesenim
na stolove. Lica svetitelja ostaju u okvirima vizantijskih tipova i stilizacije,
a slikana arhitektura donosi predele iz slikareve mašte.
Nikada i nigde nije došlo do promena čitavih scena i do potpune izmene u
tumačenju mogoslovske misli kao u Manasiji. U tom pogledu, Manasija je antologijsko
delo vizantijskog likovnog stvaralaštva i jezika.
Нема коментара:
Постави коментар