Aleksandar Popović
Pazarni dan
Atelje 212
Režija: Egon Savin
Scenograf: Marija Kalabić
Kostimograf: Marija Mirković
Kompozitor: Zoran Hristić
Dramaturg: Danka Sekulović
Uloge:
Potpukovnik Svetozar - Branislav Brstina
Gazda Bogoljub - Ljubomir Bandović
Mirićija, grudobolna - Milica Mihajlović
Jelka Kažiperka - Jelena Petrović
Darinka Šančinka - Anita Mančić
Puniša Puša Rsavac - Gordan Kičić
Marinko Šegra - Nikola Jovanović
Žarkić dupedavac - Nebojša Ilić
Potporučnik Andrijašević - Novak Simić
Dama - Marijana Dugalić
Žandari i oficiri
Jakov Jevtović, Marko Gizdavić,
Bojan Hlišić, Novak Simić,
Nemanja Vanović, Marko Vesić
Popovićeva drama nastoji da ispriča povest o genezi klasnog sukoba;
dakako, namera je opsežna i neostvarljiva budući da je svedena samo na dijaloške
diskurse, na analizu stanja u mikrosredini kakva je porodica bakalina i na
repere koji se stiču u palanačkoj društvenoj klimi. Dakako, Popovićevi junaci iz
grupacije graðanskog sveta brane pozicije, dok njihovi protivnici, članovi
partije u ilegali, osporavaju mesto i dignitet klase na vlasti. Načelno
govoreći, Popovićevi junaci posebno iz redova partije, frazeologijom i parolama
ispunjavaju obavezu prema principima klasne borbe. Problem nastaje, međutim,
kada se opšti principi prevedu na pojedinačne akcije, te se velike ideje
komunizma pretvaraju u opskurne šićardžijske poteze nezrelih i nesvenih
zanesenjaka.
Aleksandar Popović uzeo je da secira društvo u kome je živeo i umro,
tako što je prikazao sarkastičnu sliku jedne davne Srbije, u nekoj
davnoj Jugoslaviji, na jedan pazarni dan, u jednoj varoši, a na dan
uspostavljanja Diktature kralja Aleksandra Karadjordjevića. Ideja tog
diktatorskog Puča bila je da se ukinu politika i partije tako što će da
se prekinu partijske borbe, da se ukine uticaj komunista i da se pojača
nabujala nacionalistička Srpska strast, u već tada razjedinjenoj i
faktički potlačenoj Jugoslaviji.
Puč Kralja Aleksandra, poznata ŠESTOJANUARSKA DIKTATURA, prikazana je
kao trijumf logike najgorih pokvarenjaka u Armiji, koji su novu
situaciju u kojoj je vojska i policija dobila posebnu ulogu sa mnogo
moći – iskoristili su je – naravno – za privatne osvete i za privatnu
kradju. Ova opasna, ali i kao i sve druge linije u komadu i predstavi,
smešna i komična, predstavljena je briljantno sklopljenim likom
Komandanta garnizona, Potpukovnika Svetozara i bravuroznom igrom
neuništivog sarkasta Branimira Brstine. Njegova hladnokrvna mračna igra
nasilja i osvete, uz korupciju i kradju, sve tobože, da zaštiti bolesnu
sestru, ta igra bila je možda najmučnija istina o raspadu moralnih
vrednosti, koju smo u predstavi Egona Savina videli. Jer – videli smo
licemerje na delu, perfidnu strast za vlast bez poštovanja minimuma
prava drugoga.
Нема коментара:
Постави коментар